Leendő elsős tanítóink bemutatkozása

Baranyiné Mészáros Edit

Iskolánkban nagyfelmenő rendszerben oktatunk, ami szép és nehéz feladat is egyben. Izgalmas és felemelő érzés látni, hogy a kezeim között, az első riadt, bizonytalan lépések után, hogyan formálódnak egyre magabiztosabb, nyitottabb, éretten gondolkozó kiskamaszokká tanítványaim. Nagy felelősség, de csodálatos feladat elindítani őket a tudás útján. A négy év közös munka után, egymás rezdüléseit is megismerve, szinte összenőve, nagyon nehéz az elválás.
Első osztályt kezdeni a gyerekek, a szülők és a tanító számára is nagy izgalom, várakozás, kihívás. Mindig tudatosan törekszem, hogy vidám, barátságos környezet kialakításával, sok játékkal, mesével könnyítsem meg az átmenetet, az óvodából az iskolába. Az első napok benyomásai, meghatározóak lehetnek a gyerekek iskolához, a tanuláshoz való viszonyának alakulásában.
Fontosnak tartom, hogy tanítványaim szeretettel teli, egymásra odafigyelő, környezettudatos közösséggé formálódjanak, mindenki megtalálja a helyét. Ennek érdekében sok közös élményt nyújtó programon veszünk részt (kirándulások, színház- és múzeumlátogatás, erdei iskola, családi nap).
Tanítási óráimon igyekszem derűs, érzelmi biztonságot nyújtó légkört teremteni, hogy minden kisdiák örömmel és szívesen járjon iskolába, s a bennük rejlő természetes kíváncsiság segítségével, megszerettessem velük a tanulást.
Szeretettel, dicsérettel, pozitív megerősítéssel, követhető elvárásokkal ösztönzöm őket arra, hogy önmagukhoz mérten, minél jobb teljesítményt érjenek el.
A tehetséggondozást, a lassabb ütemben haladók felzárkóztatását munkám egyik kiemelt területének tartom. Minden gyermek különböző egyéniség, így a hozzájuk vezető út is nagyon változatos, de mindegyikükben ott rejtőzik a tehetség valamiben. Fontosnak tartom, hogy értékeiket megkeresve, segítséget adjak tehetségük kibontakoztatásához. Örömmel tölt el, hogy számos városi, megyei és országos versenyen (matematika, nyelvtan, környezetismeret, mesemondás, LÜK-bajnokság) értek el dobogós helyezést tanítványaim.
Munkám során a hagyományos és a digitális módszereket változatosan ötvözöm. Előszeretettel használom a Sakkpalota programban és a LÜK táblákban rejlő lehetőségeket, hiszen a játék közben a gyerekek szinte észre sem veszik, hogy tanulnak, fejlődnek.
Hiszek abban, hogy az alsó tagozat legfontosabb küldetése, hogy olyan biztos alapokkal lássa el a gyerekeket, melyek segítségével, magabiztosan és bátran tekinthetnek a jövőbe.
A hatékony oktató-nevelő munkának elengedhetetlen feltétele a szülői ház és az iskola megfelelő együttműködése, hiszen közös a célunk, a gyermekek harmonikus fejlődése. Pályám kezdete óta igyekszem jó kapcsolatot ápolni a szülőkkel, melynek alapja a kölcsönös tisztelet és bizalom.
Szeretettel és kíváncsian várom leendő első osztályos tanulóimat, akikkel nagy utazást tehetünk a számok és a betűk birodalmában, és akikkel az iskolakezdés izgalmát egy nagy kalandnak éljük meg!


Darabos Rita

Kerekegyházán éltem és tanítottam több, mint 28 évig. Egy, az életemben bekövetkezett változás miatt költöztem Deszkre.
A Szegedi Kossuth Lajos Általános Iskolába 2023 augusztusában jelentkeztem egy meghirdetett álláshelyre, miután fél évet kihagytam és azt éreztem, hogy nem tudok meglenni tanítás nélkül. Hálás vagyok, hogy ennek a támogató és segítő tantestületnek a tagja lehetek!
A tanítói példaképem anyukám volt, aki mindig meglátta a gyerekekben rejlő pici csodákat.
Ezt a példát követve váltam én is tanítóvá és lettem a kerekegyházi iskola aktív tagja. Mindig nagyfelmenő rendszerben voltam osztályfőnök. Sok tanuló került ki a kezeim alól, s volt, akinek már a gyermekét is tanítottam.
Klasszikus tanítónak vallom magam, aki a jól bevált módszereket megtartja, de haladok a korral, mert nem lehet mindent a régiek szerint tanítani. A gyerekeket már más ingerek, információk érik.
Sokféle újszerű pedagógiai módszerrel ismerkedtem meg pályám során, amelyeket szívesen alkalmazom az óráimon az adott életkornak, tananyagnak és a gyerekek személyiségének figyelembevételével. A tehetséges tanulókat szeretem versenyeztetni nemcsak matematikából vagy magyarból, de a készségtárgyakból is. Azt vallom és tanítom tanítványaimnak is, hogy mindenki jó valamiben. Igyekszem mindenkiből képességeihez mérten a maximumot kihozni. Mindezt játékosan teszem, mert játszva lehet sokat tanulni. Dicsérettel, pozitív megerősítéssel motiválom őket. Ehhez szerintem elengedhetetlen a szeretetteljes és elfogadó légkör, melynek kialakítására törekszem. Olyan derűs, nyugodt tanulási környezetet szeretnék kialakítani, ahová szívesen jönnek mindennap a kis tanítványaim, jól érzik magukat és barátokra találnak. Ennek eléréséhez közös programokat szervezek a gyerekeknek: kirándulásokat, családi napot, színházat…
A gyerekek életében az egyik legmeghatározóbb élmény az első osztályba való lépés. Az új épületet megszokni, idegen és nagyobb gyerekek közt lépkedni már nagy bátorság kell. Ezt az átmenetet szeretném megkönnyíteni sok játékkal, dallal, mesével és mozgással. Motiváló számomra, hogy az alsós korosztályú gyerekeket még el lehet varázsolni.
Célom, hogy a biztos alapképességek megszilárdításával párhuzamosan a gyerekek olyan módszerekkel is megismerkedjenek alsó tagozaton, amelyekkel önálló tanulásuk is gyorsabbá, hatékonyabbá, egyszerűbbé válik.
Mint a leendő elsősök, én is nagy izgalommal és kíváncsisággal várom kis tanítványaimat és az együttműködő szülőket, hiszen az eredményes munkához fontos: a GYERMEK-SZÜLŐ-PEDAGÓGUS kapcsolat.

„A legjobb dolog a tanításban, hogy tényleg számít a munkánk.
A legnehezebb dolog pedig, hogy minden nap számít.”
Todd Whitaker

Scroll to Top