Letölthető dokumentumok:
A Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola tagintézményeiben látom el az iskolapszichológusi feladatokat. A szőregi Kossuth Lajos Általános Iskolában csütörtöki napokon 10 és 16 óra között vagyok elérhető, előzetes időpont egyeztetés alapján.
Az iskolapszichológus tevékenységének célja :
- A nevelő-oktató munka hatékonyságának segítése, a tanulók személyiségfejlesztése, lelki egészségvédelme.
- Segítségnyújtás a pedagógusoknak a nevelő-oktató munkához.
- Foglalkozás a gyermekekkel, a tanulókkal közvetlenül, egyéni vagy csoportos foglalkozások keretében.
- Közreműködés a gyermekek beilleszkedését, társas kapcsolatait javító és iskolai teljesítményét növelő intézkedésekben.
- A tanulók nevelési-oktatási intézménnyel összefüggő kapcsolati, kommunikációs és esetlegesen fellépő teljesítményszorongásos tüneteinek kezelése.
- Krízistanácsadás szervezése váratlan súlyos élethelyzetekben.
- Terápiás vagy más kezelés szükségessége esetén továbbirányítás a pedagógiai szakszolgálathoz vagy más szakellátást biztosító intézményhez.
Hogyan segít, milyen tevékenységeket végez az iskolapszichológus?
- Egyéni pszichológiai foglalkozás a tanulókkal a nehézségek részletes feltárása érdekében
- Egyéni vagy csoportos pályaválasztási foglalkozás tanulók részére
- Egyéni konzultáció a tanulók szüleivel pályaválasztási, gyermeknevelési kérdésekben a tanulási, viselkedési problémák feltárása és a megoldási lehetőségek kidolgozása érdekében
- Konzultáció a pedagógusokkal
- Igény esetén csoportos pszichológiai foglalkozások
- Tanulók viselkedésének, fejlődésének iskolai, tanórai megfigyelése
- Kapcsolatfelvétel és kapcsolattartás szakmai intézményekkel
- Igény esetén részvétel szülői értekezleteken
- Együttműködés pedagógusokkal rendezvények szervezésében az önismeretet, személyiségfejlesztést segítő programokkal (pl. Családi Napon, Tolerancia Napon, Pályaválasztási Napon)
Milyen problémákkal lehet keresni az iskolapszichológust ?
- tanulási nehézségek
- iskolai, tanórai viselkedési problémák (figyelem hiánya, iskolai feladatok elhanyagolása, tanulási motiváció alacsony szintje, dühkitörések, magatartásproblémák stb.)
- családi nehézségek esetén tapasztalt tanulási, viselkedési és érzelmi problémák
- iskolai beilleszkedési nehézségek
- indulatkezelési nehézségek
- tanulók közötti konfliktushelyzetek
- szülő és gyerek közötti konfliktushelyzetek
- önbizalomhiány, visszahúzódó viselkedés, szociális készségek hiányosságai
- a koronavírusjárvány és az online oktatás során tapasztalt tanulási és otthoni viselkedési problémák, szorongás, feszültség
- a karantén alatti elszigeteltség, egyedüllét következtében kialakult nehézségek
- tanulók kapcsolati nehézségei (osztálytársakkal, baráti- vagy párkapcsolatban)
- pályaválasztási döntés, továbbtanulási kérdések
- tanulmányi eredmények, vizsgahelyzetek, felelés miatti szorongás
Elérhetőségeim :
Időpontegyeztetés érdekében kereshetnek e-mail-ben (bago.ildiko@sztejki.hu címen), az online oktatás kezdete óta pedig többféle online formában is (Google Classroom, Google Meet, Microsoft Teams, Messenger), a szülők, tanulók és pedagógusok igénye alapján. A pszichológiai szolgáltatások ingyenesen és önkéntesen vehetők igénybe.
Az iskolapszichológusra titoktartási kötelezettség vonatkozik a jogszabályban és a Pszichológusok szakmai etikai kódexében foglaltaknak megfelelően. Az iskolapszichológus nem egészségügyi tevékenységet végez, nem terápiát tart. 18 év alatti tanulók esetén szülői hozzájáruló nyilatkozat kitöltése szükséges (mindkét szülő vagy a szülői felügyeletet egyedül gyakorló szülő).
Szakmai végzettségeim :
- Klinikai- és mentálhigiénés szakpszichológus, Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum
- Pszichológus, Debreceni Egyetem
- Matematika-számítástechnika-orosz középiskolai tanár, József Attila Tudományegyetem, Szeged
- Pályalélektani speciális képzés, József Attila Tudományegyetem, Szeged
- Mentálhigiénés szakember, Magyar Testnevelési Egyetem, Budapest
- Autogén tréning terapeuta, Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület, Budapest
- NLP alapképzés, Erikson-i hipnózis, 2015
- Diákrelaxáció képzés, 2016 , Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület
- Szimbólumterapeuta képzés, Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület, 2016 -2021
- Kognitív viselkedésterápia alkalmazása gyermek- és serdülőkorban, Magyar Viselkedés-, Kognitív és Sématerápiás Egyesület, 2019-20.
- Gordon tanári eredményesség tréning
Főbb továbbképzések :
- Tréning csoportvezetési ismeretek, Harkány, 2013.
- Hősök Tere tréning, Philip Zimbardo módszere, (Bámészkodó hatás, Fejlődés Fókuszú Gondolkodásmód) tanári továbbképzés, 2015. )
- Komplex Instrukciós Program- 2016.
- Konfliktuskezelési stratégiák (Resztoratív módszer) továbbképzés, 2018.
- Az iskolai bántalmazás megelőzése és kezelése serdülőknél- Az ENABLE iskolai bántalmazás ellenes program megvalósítása, 2018-19.
- OH önismereti kártya képzés, 2018.
- Gyermek- és Ifjúsági Pszichiátria szakmai továbbképzései
- Komplex rehabilitáció képzés, NRSZH, 2011
- Foglalkoztatási szakértői képzés, 2009
Könyvajánlás:
- Deákné B. Katalin: Anya, taníts engem!
- Fejlesztési lehetőségek születéstől iskolakezdésig (Deák és Társa Kiadó)
- Janikovszky Éva : Már iskolás vagyok